Assalamualaikum.

Bertemu lagi kita di catatan ana yang baru ini. Untuk kali ini ana ingin mengetengahkan isu mengenai kesihatan dimana setiap orang tidak kira dari peringkat bayi hingga ke peringkat 70an-80an.

Mesti semua orang tertanya-tanya kenapa ana mengetengahkan isu ini pula sedangkan blog ana lebih kepada isu keagamaan. Untuk pengetahuan saudara/i sekalian kita perlu ingat satu perkara, dalam kita asyik mengejar kemewahan, kesenangan serta kebahagiaan dalam hidup kita, kita tidak akan lepas dari menghadapi penyakit. Seserius mana penyakit kita bergantung kepada peringkatnya.

Disini ana tidak bertujuan menakutkan semua mengenai penyakit kanser untuk pengetahuan saudara/i semua mengikut kajian para saintis punca sebenar penyakit kanser tidak diketahui. Walaubagaimanapun 90% penyakit kanser adalah disebabkan oleh keadaan persekitaran dan cara hidup seseorang individu tersebut. Dari pembacaan ana disini ana ingin simpulkan antara 10 penyebab utama kanser yang mana ianya tersiri daripada:-

10 PENYEBAB UTAMA KANSER

1. Makanan
2. Tembakau
3. Alkohol
4. Radiasi
5. Sinaran cahaya matahari
6. Pekerjaan
7. Pengambilan ubat
8. Pencemaran air dan udara
9. Perokok yang tidak aktif
10. Keturunan


Ini adalah secara purata punca yang kebiasaannya disabitkan dalam perkara ini. Antara punca lain penyakit kanser adalah seperti berikut:-

a. Tembakau

90% daripada kanser tulang disebabkan oleh tabiat merokok. Bahan kimia dalam tembakau (TAR) juga menyebabkan kanser mulut, buah pinggang, tekak, pundi kencing dan serviks.

b. Pemakanan dan Diet

Anggaran 30% hingga 40% daripada penyakit kanser adalah melalui diet. Pemakanan lemak akan meningkatkan risiko kanser usus dan buah dada. Pengambilan garam berlebihankok dan pengambilan bahan tambah perisa makan akan menyebabkan kanser tekak dan perut.

c. Tabiat seksual

Melakukan hubungan seks pada usia yang awal dan melakukan seks secara rambang akan meningkatkan risiko kanser serviks.

d. Pengambilan minuman beralkohol

Individu yang mengambil alkohol yang tinggi boleh mendapat kanser mulut, tekak dan usus. Alkohol juga mempunyai kaitan yang tinggi dengan kanser hati.

e. Tabiat mengunyah sirih dan tembakau

Barah rongga mulut dan kanser mulut ini selalunya menyerang mereka yang berumur 50tahun ke atas. Di Malaysia, masyarakat India paling ramai mengidap penyakit berbahaya ini. Kanser ini selalunya menyerang bahagian pipi, lidah, gusi dan bawah lidah.

f. Jangkitan Hepatitis B

Jangkitan daripada virus Hepatitis B akan menyebabkan kanser.

g. Pendedahak di tempat Kerja

Pendedahan kepada agen penyebab kanser di tempat kerja dan persekitaran umum akan menyebabkan kanser. Contoh agen ini seperti asap, bahan kimia kilang dan lain-lain.

Disini ana cuma dapat kaji dari pembacaan ana dan ana rasa ada sedikit lagi perkara yang mungkin kurang lengkap dan tepat. InsyaALLAH di lain hari ana cuba lengkapkan info ini untuk tatapan semua.

Assalamualaikum. Salam Ukhwah.